Od 1 stycznia 2026 roku przedsiębiorcy muszą znać nowe limity amortyzacji samochodów osobowych, które wpływają na koszty podatkowe firm. Nowe przepisy ograniczają limity dla samochodów spalinowych, a korzystniejsze warunki wprowadzają dla pojazdów elektrycznych i zasilanych wodorem.
Spis treści:
- Kogo dotyczą nowe zasady?
 - Nowe limity amortyzacji samochodów osobowych od 2026
 - Dlaczego ta zmiana?
 - Przykład, jak to działa
 - Na co zwrócić uwagę przy amortyzacji aut firmowych od 2026
 - Wnioski dla przedsiębiorcy
 
Kogo dotyczą nowe zasady?
Nowe limity dotyczą samochodów osobowych, pojazdów firmowych, które są wprowadzane do ewidencji środków trwałych od 1 stycznia 2026 r. Auta, które znajdowały się w ewidencji przed tą datą, pozostają na starych zasadach amortyzacji.
Nowe limity amortyzacji samochodów osobowych od 2026
Od 2026 roku limity amortyzacji aut firmowych będą uzależnione od napędu (elektryk/wodór vs. spalinowy) i od emisji CO₂ dla samochodów spalinowych. Poniżej zestawienie:
| Rodzaj pojazdu | Limit amortyzacji (od 2026 r.) | 
|---|---|
| Samochód elektryczny lub zasilany wodorem | 225 000 zł | 
| Samochód spalinowy (emisja CO₂ mniej niż 50 g/km) lub auta spalinowe wprowadzone przed 1 stycznia 2026 | 150 000 zł | 
| Auto spalinowe o emisji CO₂ 50 g/km lub większej | 100 000 zł | 
* Emisja CO₂ przy autach spalinowych będzie ustalana na podstawie danych z dokumentów homologacyjnych oraz Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK).
💬 Masz pytania dotyczące amortyzacji pojazdów lub planujesz zakup auta dla firmy?
Zapraszamy do kontaktu – nasz ekspert pomoże Ci zoptymalizować decyzję podatkową.
👉 Dla naszych klientów doradztwo podatkowe w zakresie bieżącej działalności jest wliczone w cenę usługi księgowej.
Dlaczego ta zmiana?
Celem jest promowanie aut niskoemisyjnych oraz samochodów elektrycznych, co ma zachęcać przedsiębiorców do wyboru bardziej ekologicznych rozwiązań. Dla samochodów firmowych z silnikiem spalinowym nowe limity amortyzacji oznaczają, że część wartości pojazdu przekraczająca ustalony limit nie będzie mogła być wliczana w koszty – co zwiększy obciążenia podatkowe.
Przykład, jak to działa
Wyobraźmy sobie przedsiębiorcę, który kupuje samochód spalinowy do firmy za 150 000 zł:
- Do końca 2025 r. można było amortyzować całość – czyli uwzględnić w kosztach pełne 150 000 zł.
 - Od 2026 r., jeśli emisja CO₂ tego auta wynosi 50 g/km lub więcej – limit będzie 100 000 zł, czyli 50 000 zł z ceny auta „przepada” jako koszt podatkowy.
 
Na co zwrócić uwagę przy amortyzacji aut firmowych od 2026
- Planowanie zakupu auta przed końcem 2025 roku – jeśli rozważasz zakup auta spalinowego, może się opłacać zrobić to przed 31 grudnia 2025 r., by skorzystać ze starego limitu. Należy jednak pamiętać, że podmioty kupujące auto w 2025 r. w celu skorzystania z wyższych limitów amortyzacyjnych mogą zostać objęte obowiązkiem raportowania schematu podatkowego. Ryzyko pojawia się zwłaszcza, gdy zakup nie wynika z faktycznych potrzeb firmy lub następuje tuż przed końcem roku.
 - Sprawdzenie emisji CO₂ – przed zakupem auta warto sprawdzić poziom emisji i czy dokumenty homologacyjne zawierają niezbędne dane.
 - Leasing operacyjny / wynajem – przepisy przejściowe dotyczące aut w leasingu operacyjnym i wynajmie długoterminowym nie są jeszcze precyzyjnie określone. Warto śledzić aktualne wytyczne.
 - Dokumentacja i uzasadnienie – jeśli zakup dotyczy auta, którego wartość przekracza limit, ważne jest, aby jasno wykazać, że auto jest rzeczywiście potrzebne do działalności, a nie tylko w celu uzyskania korzyści podatkowej. W przeciwnym razie fiskus może zakwestionować taką operację.
 
Wnioski dla przedsiębiorcy
- Dla tych, którzy już planowali zakup auta spalinowego – być może lepiej to zrobić wcześniej, przed zmianą limitów.
 - Jeżeli priorytetem jest minimalizowanie kosztów podatkowych, auta elektryczne lub zasilane wodorem będą bardziej korzystną opcją od 2026 roku.